.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سهم 50 درصدی مردم از حساب ذخیره ارزی كجاست؟

در حالی كه مطابق با قانون تأسیس حساب ذخیره ارزی، 50 درصد از موجودی این حساب باید به بخش خصوصی پرداخت شود، بررسی‌های نشان می‌دهد بیش از 90 درصد سهم مردم از حساب ذخیره ارزی پرداخت نشده است.

به گزارش "آینده"، مطابق با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، ‌دولت موظف است مازاد ارزی درآمد نقتی خود را كه بیش از ارقام مصوب در بودجه می‌باشد، به حساب ذخیره ارزی واریز كند و نیمی از موجودی این حساب با تصویب مجلس جهت سرمایه‌گذاری توسط دولت قابل برداشت است و 50 درصد باقی مانده نیز باید جهت حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، به مردم پرداخت شود.

حساب ذخیره ارزی كه از سال 1381 فعال شد، در دولت خاتمی و دولت احمدی‌نژاد عملكرد مشخصی داشته است كه این عملكرد در گزارش‌های رسمی بانك مركزی منتشر شده است.



در حالی كه متوسط درآمد نفتی سالانه دولت دوم خاتمی، 27 میلیارد دلار بوده است، ‌متوسط درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد 70 میلیارد دلار یعنی بیش از 5/2 برابر می‌باشد، با این وجود از حساب ذخیره در دولت احمدی‌نژاد بسیار كمتر از دولت خاتمی به بخش خصوصی پرداخت شده است.

در چهار سال دولت نهم مجموعاً حدود 7 میلیارد دلار از حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی پرداخت شده كه دارای متوسط سالانه 8/1 میلیارد دلار می‌باشد. اما در دو سال آخر دولت خاتمی كه این حساب عملاً فعالیت می‌كرد، سالانه بیش از 5/2 میلیارد دلار یعنی 30 درصد بیشتر از دولت احمدی‌نژاد به بخش خصوصی پرداخت شده است.

 
به عبارت دیگر، در شرایطی كه ورودی درآمد نفتی دولت احمدی‌نژاد نسبت به دولت خاتمی 5/2 برابر بیشتر است، پرداختی حساب ذخیره ارزی به مردم 30 درصد كمتر است و این به معنای آن است كه سهم بخش خصوصی عملاً توسط دولت بلعیده شده است.

علاوه بر نقض قانون صورت گرفته در چهار سال گذشته، باید به این نكته توجه داشت كه پرداخت از حساب ذخیره ارزی به بخش خصوصی به صورت وام بوده و این وام با كارمزد آن به صندوق ذخیره ارزی باز می‌گردد، اما برداشت دولت از حساب ذخیره ارزی عملاً بدون بازگشت است و در شرایط فعلی با وجود درآمد هنگفت 280 میلیارد دلاری نفتی طی چهار سال گذشته، عملاً موجودی حساب ذخیره ارزی نه تنها افزایش نیافته، بلكه با احتساب تعهدات و بدهی‌های این حساب، ‌موجودی تعهدی آن منهای 25 میلیارد دلار می‌باشد.

هم بخش خصوصی و هم اقتصاد كشور از سرمایه‌گذاری محروم شده است و هم درآمد ارزی كشور عملاً از بین رفته و صرف هزینه‌های جاری دولت شده است.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.068 seconds.